Nu är det dags för friidrott

Hej allesammans! Veckans arbetsområde är friidrott. Vi kommer att börja med att stöta kula, kasta liten boll samt löpning med och utan häckar.

För att komma till planeringen kan ni klicka här. Vill ni titta på lite videoklipp som kan hjälpa till med teknik och inspiration kan ni klicka här för kulstötning och för häcklöpning kan ni klicka här och här.

Läsåret börjar också närma sig sitt slut och vi har två veckor av ordinarie undervisning kvar innan avslutningsveckan. Eftersom avslutningsveckan är fylld av schemabrytande spännande dagar är det viktigt att genomföra betygssamtalen redan nästa vecka. Därför kommer vi att avsluta med betygssamtal och roliga lekar på vallen under nästa vecka. Såhär tänker jag mig de sista tre veckorna:

Vecka: 21 Friidrott på FK-vallen.

Vecka: 22 Betygssamtal och lekar på FK-vallen.

Vecka: 23 Schemabrytande dagar.

Sen är det skolavslutning och sommarlov. Nu kör vi ordentligt sista passen och avslutar mellanstadiet på topp!

Bildorientering

Efter önskemål kommer vi denna vecka att orientera två lektioner. Upplägget är att ni ska orientera i Blackebergsparken med hjälp av bilder istället för skärmar, detta kallas för bildorientering.

  1. Ni får en karta, ett papper med en massa bilder samt ett startkort och en penna.
  2. Med hjälp av kartan ska ni hitta till kontroller precis som tidigare, men när ni väl kommer till en kontrollplats finns där ingen skärm utan istället ett föremål t.ex. en skylt eller en dörr som också finns med på pappret med alla bilder.
  3. Varje bild har också en bokstav och denna bokstav skriver ni i rutan för kontrollnumret som ni letade efter.
  4. Så istället för att stämpla så skriver ni bokstäver i rutorna som hör ihop med bilderna.

Ni får en ny bana, ett nytt sätt att öva era orienteringskunskaper samt att jag får se era kunskaper ur ett nytt perspektiv. Det blir kul och jag kommer givetvis att dra all denna information vid lektionsstart igen.

Detta blir troligtvis sista gången vi orienterar tillsammans under mellanstadiet så det är viktigt att ni har hög närvaro och deltar efter bästa förmåga.

Karttecken är en viktig del i att lära sig hitta med hjälp av kartor. Ett enkelt sätt att lära sig dessa är att spela memory med karttecken, klicka här för att komma till spelet.

På Youtube finns det massor av bra videos om orientering. Klicka här för att komma till den som vi kommer att titta på under vår introduktionslektion.

Prov i friluftsliv, hälsa och livsstil samt säkerhet

Hej! Som ni hört flera gånger senaste veckorna, senast under pulspasset, så kommer ni att genomföra ett prov i ämnet idrott och hälsa under kommande vecka. Provet kommer då att innehålla frågor som berör kunskapskraven i friluftsliv, hälsa och livsstil samt säkerhet.

Provet skrivs på mobilen eller surfplatta och sträcker sig över 12 stycken frågor. Skulle det vara så att ni saknar mobil den dagen har jag två mobiler, en surfplatta och en dator som ni kan skriva på, alltså totalt fyra stycken extra enheter.

6B skriver på sin lektion på måndag morgon

6A skriver på sin lektion på tisdag eftermiddag.

Om man vill förbereda sig till provet föreslår jag att ni börjar med att läsa alla inlägg som publicerats här på hemsidan sedan i somras samt pratar med varandra om dessa tre områden. Provet är inte särskilt svårt och jag har tagit hänsyn till att ni har mycket annat som ni testas i hela tiden men det är bra att fundera lite innan och förbereda sig lite mentalt genom att återkoppla till kunskapen.

Kunskapskraven som provet berör:

“Eleven kan genomföra olika aktiviteter i natur och utemiljö med viss anpassning till olika förhållanden och till allemansrättens regler”

“Eleven kan samtala om egna upplevelser av fysiska aktiviteter och för då enkla och till viss del underbyggda resonemang kring hur aktiviteterna kan påverka hälsan och den fysiska förmågan”

“Eleven kan ge enkla beskrivningar av hur man förebygger skador som är förknippade med lekar, spel och idrotter”

Lycka till!

Nationella prov i Engelska och pulspass

Hej på er! Hoppas långhelgen har gjort er gott!? Själv har jag cyklat lite på Ekerö och tränat genom att hjälpa till med majbrasan vid Åkeshovsängarna. Ibland kan fysisk aktivitet (träning) se olika ut, ibland handlar det om att göra något specifikt för att just få träning (t.ex. cykla på Ekerö) och ibland är det en ren bonus i något annat viktigt (hjälpa till med brasan).

Denna vecka blir det inga lektioner i idrott och hälsa för 6A eftersom det är nationella prov i engelska på fredag. Ni har även nationella prov i engelska redan på onsdag och därför kommer ni att börja veckan med att ha pulspass 08:15 på morgonen. Detta upprepas sedan på fredag.

Pulspass innan nationella proven:

Onsdag 08:15-08:45 

Fredag 08:15-08:45

OBS!! Kom i tid, vi har inte tid att bli försenade och passen är obligatoriska! Kom gärna redan 08.00 för att hinna byta i lugn och ro. Glöm inte att stress försämrar minnet, alltså motsatsen till vad fysiska aktivitet (träning) gör.

Konditionsträning och löpning

Då var styrketräning med hjälp av apparna avklarad och det är dags för konditionsträning med löpning. Vi springer bl.a. långa rundan och analyserar med tre testvärden; tid, puls och borgskalan. Vi siktar på kunskapskraven som berör förebyggande av skador samt hälsa och livsstil. Jag kommer alltså inte att bedöma er efter den tid ni springer långa rundan på!

Långa rundan är ca 3430 meter och går från FK-vallen först till Kvarnvikens båtklubb och sedan förbi Ljunglöfska slottet för att sedan komma tillbaka till FK-vallen.

Den så kallade Borgskalan, går från 6 ”Ingen ansträngning alls” till 20 ”Maximal ansträngning”. Ni ska försöka skatta den allmänna ansträngningen i hela kroppen, det vill säga lägga ihop ansträngningen ni känner i musklerna i ben och armar med den ni känner i bröstet i form av andfåddhet. För att läsa lite mer om Borgskalan kan ni klicka här och här.

Pulsen mäter vi med hjälp av halspulsådern. Vi räknar antalet slag i 15 sekunder och multiplicerar sedan talet med fyra. På så sätt får vi antalet slag på en minut och en puls som är så nära det tillfället vi vill veta pulsen.

Målet är att lära sig se och känna sambandet mellan puls och uppskattad trötthet. Det kan vara till stor hjälp för er när ni tränar själva och är vill ta ut er på en viss nivå för att uppnå ett visst resultat med er träning.

Klicka här för att komma till den pedagogiska planeringen.

Puls, nationella prov och appar

Hej allesammans! Nu är påsklovet över och vi har nu några riktigt spännande veckor framför oss innan det är dags för sommarlov. Vi kommer att börja med att dyka in i träningsapparnas värld och kika på vilka gratisappar för träning det finns för era telefoner och paddor. Vi testar några träningsprogram tillsammans på projektorn och diskuterar sedan vilket som var bäst och varför.

Ni kommer även att testa höja pulsen inför nationella proven i matematik. På tisdag och torsdag morgon kommer ni att börja dagen med pulshöjande aktiviteter för att sedan duscha och äta lite frukost. Därefter är det dags för nationella proven.

Minns ni varför det är bra att röra på sig inför studier eller andra aktiviteter som kräver hög hjärnkapacitet?

I en föreläsning av Anders Hansen berättar han om effekterna lite mer noggrant, den finner ni genom att klicka här.

UR Samtiden har flera föreläsningar om detta som ni finner genom att klicka här.

 

Rytmik och rörelse

Hoppas sportlovet har varit bra och att ni har fått njuta av minusgraderna!

Nu är det dags för rytmik och rörelse och vi börjar med Bugg för att senare gå över till Cha cha. Ni kommer att dansa varje dans i minst tre lektioner samt möta en liten bonus i slutet av arbetsområdet. Vi dansar alltså under hela perioden mellan sport- och påsklov.

För att komma till en detaljerad planering, klicka här.

För att komma till inspirationsvideos, klicka här för bugg och klicka här för cha cha.

Spellistor för de låtar vi dansar till hittar ni längst ner under flicken bra sidor, klicka här för att komma dit.

Tips! Provlyssna gärna musiken, fundera på hur långt ni vill komma i er utveckling under arbetsområdet och hur ni ska nå dit. Har ni frågor tveka inte att ställa dem!

Det här blir kul! Nu kör vi!

Skridskor och kampsport

Sportlovet är runt hörnet och vi har kommit långt med vårt innehåll denna termin. Nu kör vi hårt sista veckan med massor av rörelse!!

Nu på torsdag är det dags för skridskodag på Spånga IP. Mer information kring detta har gått ut genom veckobreven men om ni vill läsa om det igen eller inte har fått den informationen kan ni klicka här. Ni hittar även den pedagogiska planeringen genom att klicka här.

På våra vanliga schemalagda lektioner möter ni eleverna Vilhelmina och Aina från 6A som ska hålla i kampsport. Fokus kommer att ligga på parövningar där ni får testa på olika rörelser från Kickboxning.

Vi kommer skuggboxas, lära oss vad cross, hook, jabb och uppercut är.

Målen som tjejerna har planerat att innehållet ska utveckla är säkerhet, anpassade rörelser och styrkan ligger i tekniken. Ni kommer att bli bedömda i hur väl ni anpassar era rörelser efter aktiviteten och hanterar säkerheten.

Jag vill också passa på att påminna er om att fortsätta ställa frågor om er personliga utveckling. Ni kommer givetvis att fortsätta få återkoppling innan, under och efter de arbetsområden ni möter under terminen.

Nu kör vi!!!

 

Snart är redskapsgymnastiken avslutad!

Bra jobbat! Nu är vi snart klara med redskapsgymnastiken och ni har varit jätteduktiga.

Såhär ser veckans upplägg ut:

Lektion 1: Redskapsgymnastik – sista passet.

Lektion 2: Handboll med Spånga handboll.

Vi kommer att fortsätta och köra en lektion till denna vecka eftersom nationella proven kom i vägen för våra lektioner föregående vecka. Lektion nummer två kommer ni att pröva lite handboll tillsammans med en tränare från Spånga handboll.

Det blir en spännande vecka och det ska bli roligt att se er möta dessa aktiviteter.

Lycka till!